Er branding og merkevarebygging svindel?

Det er enklere å lure folk enn å lære folk, er et fritt oversatt sitat fra forfatteren Mark Twain. I Norge finnes det hundrevis av konsulenter, byråer, og “eksperter” som selger drømmen om branding og merkevarebygging til intetanende bedrifter.

Vi mener merkevarebygging er et resultat av god forretningsdrift, ikke et mål i seg selv. Man kan sminke en gris, men det vil alltid være en gris. Under frokostseminaret satte vi et skille mellom luftslottet vi kaller branding, og de tøffere utfordringene i bedriften (som det å få salg).

Ingrid, som deltok på frokostseminaret, poengterte at det ikke bare var private bedrifter som sprer dårlige råd: “Hele hjelpeapparatet rundt gründerbedrifter/næringslivet ute i kommunene virker på samme måte dessverre.. De som skal hjelpe/coache deg har sjelden erfaring fra å drive firma sjøl..

Poenget med merkevarebygging er at man skal få et overtak over konkurrentene. Man skal ha et rykte og rennomé som tiltrekker salg. I realiteten ser vi det motsatte. Vi ser at gründere som fokuserer på merkevarebygging sjelden får resultater. Det er gründere som aldri kommer i gang med salget, og må legge ned før de har startet. Vi ser at det er mange som vil selge flotte kurs, programmer, og konsulent-timer for å bygge en merkevare. De eneste som tjener noe penger på dette, er slangeolje-selgerne som tilbyr tjenesten.

IKKE BLI LURT AV ROSELUKTEN. Selv om noen har en flott fasade, mange fans på Facebook, og snakker med selvtillit -betyr ikke det at de kan hjelpe deg.

Vi har tidligere tatt opp problemstillingene rundt gråsone-tjenestene “søkemotoroptimalisering” og “nettkataloger”, men dette er den verste.

Bli med i morgen!
La oss snakke om fans på Facebook
07.12.16 08:15 – 09:00

Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.

Del med andre!