La oss snakke om fans på Facebook

Vi har tidligere spøkt med at “du kan ikke betale husleia med fans fra Facebook”. I dag diskuterte vi de 3 viktigste faktorene du må tenke på rundt fans.

Disse tre faktorene er avhengig av ditt erfaringsnivå, og hvem du lytter til for råd:

  1. “Jeg bruker Facebook som en kommunikasjonskanal”
  2. “Det er viktig å ha fans, for å virke profesjonell” (forfengelighet)
  3. De mangler en tydelig plan for markedsføringen

“Jeg bruker Facebook som en kommunikasjonskanal”

For bare noen år siden, var alt mye bedre. Hadde man 100 fans på Facebook, ville alle disse 100 se alle innleggene dine. I dag er det annerledes. Vi ser at 10% (eller færre) av fans får innlegget servert uten annonser. Løsningen mange finner, er å trykke på “Promoter”-knappen, og betale for å få flere visninger.

Grunnen til dette skjer, er fordi det er så mange bedrifter på Facebook. Det er dessverre ikke plass i nyhetsfeeden til brukerne, og Facebook må sortere og prioritere. I dag ser vi den samme tendensen på Instagram: Alle følgerne dine ser alle innleggene dine. MEN, dette kommer til å endres snart. På frokostseminaret snakket vi om alternativer til å bruke Facebook fanside som kommunikasjonskanal, og utfordringene med disse.

Du bruker Facebook som kommunikasjonskanal? Hva skjer når Facebook endrer reglene igjen? Får du refundert alle pengene du har brukt for å få fans?

“Det er viktig å ha fans, for å virke profesjonell” (Forfengelighet)

Dette er den farligste grunnen for å bruke penger på fan-bygging. Grunnen til det, er fordi det er så få som er villige til å innrømme at det er nettopp derfor de gjør det. Et gammelt ordtak fra markedsføring sier at kunden har 2 grunner til å kjøpe noe: grunnen de forteller alle andre, og den egentlige grunnen.

Hvis man bruker penger på å få fans fordi det “ser profesjonelt ut” vil man havne i en evig katt og mus lek mot konkurs. Det vil alltid være noen som har flere fans. Derfor vil man alltid føle et behov for å bruke mer penger på å få disse fansene.

De mangler en tydelig plan for markedsføringen

Hvis man er i tvil om hva man skal gjøre, ser man rundt seg, og gjør det alle andre gjør. Hvis man gjør det alle andre gjør, vil man få det alle andre får. Vet du hva det er? Det er flere kostnader enn inntekter.

På frokostseminaret diskuterte vi hvordan man skal starte med målet, og jobbe seg bakover. Hvis ditt mål i livet er å bygge en fanside med mange fans, så gjør du det. Hvis ditt mål er å skape en bedrift med vekst i salget, bør du tenke litt annerledes. Vi begynner med sluttmålet, og jobber oss bakover.

På seminaret gikk vi gjennom et par eksempler for hvordan man kan “tenke bakover”, og hvilke metoder vi bruker for å svare på disse 3 problemstillingene.

Bli med i morgen!
Er det mulig å ha tilbud, uten å bruke rabatter?
08.12.16 08:15 – 09:00

Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.