Hvordan redusere tiden fra «Hallo!» til et salg

Det er viktig å bruke tid på kundene våre. Problemet mange opplever, er at mange potensielle kunder tar lang tid å bestemme seg. Vi så på en strategi for å bruke mindre tid på salgsprosessen.

For å få noen til å kjøpe av deg, må de kjenne deg, like deg, og stole på deg. For å få til dette, må man først si “hallo”, deretter vise at man bryr seg, og til slutt vise at man kan løse problemet for kunden. Problemet for kunden kan være at hun er sulten, og du har et gatekjøkken. Eller det kan være at hun har personalproblemer, og trenger hjelp til HR-utfordringer. “Problemet” vi løser for kunden kan være så mangt.

Vi diskuterte hvordan man kan automatisere det som gjentar seg, og bruke mer tid på det som ikke gjentar seg. “Hva driver du med?”, “Hva koster det?”, “Er dette noe for meg?” osv er spørsmål vi får gjentakende av potensielle kunder. Det er mulig å besvare disse spørsmålene automatisk, med markedsføring.

Tidligere har vi satt skillet mellom salg og markedsføring. Salg er når du snakker på telefonen, mailer 1-til-1 eller er i kundemøte. Markedsføring er alt du gjør for å få personen på telefonen, sende deg en mail, eller booke et kundemøte.

På frokostseminaret gikk vi gjennom en presentasjon som illustrerte konseptet “Kundeveien”. Den handler om å lage en strukturert plan for veien potensielle kunder går, for å bli betalende kunder. Ved å tenke ut denne “kundeveien” i forkant, blir det enklere å bestille. Du sparer også utrolig mye tid.

En tommelfingerregel fra markedsføringsbransjen sier “kun 5% av markedet er klar til å kjøpe i dag”. Det betyr at nesten alle potensielle kunder (95%) er IKKE klar til å kjøpe i dag. Vi vil da bruke kundeveien for å få kontakt med så mange “IKKE klar” kunder i dag. Dette gjør vi, for å starte dialogen tidlig. For å spare tid og gjøre prosessen ryddigere, automatiserer vi dette.

Slik foregår automatiseringen via kundeveien:

  1. Kunden trykker på en Facebook-annonse og blir tatt til en registreringsside
  2. Kunden registrerer navn og epostadresse, og får gratis kundemagnet tilsendt.
  3. Kunden blir tilbudt et introtilbud for nye kunder

Når du ser reprisen av frokostseminaret, vil du se prosessen bak kundeveien, og flere eksempler mye tydeligere. For å automatisere stegene, bruker vi en kombinasjon av Facebook-annonser og epostmarkedsføring. Selve prosessen er ikke teknisk vanskelig. Det er mye enklere når man har en plan klar (slik som kundeveien).

Bli med på mandag!

De 3 beste bøkene om markedsføring
19.12.16 08:15 – 09:00

Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.