De fleste konsulenter tar den timeprisen konkurrentene tar. Noen tror de får flere kunder ved å sette prisen sin lavere. Realiteten er at prisen du tar har lite å si på salget du kan få. Kundene du velger har alt å si på salgene du får
For å få kunder som betaler 5.000,- timen, må du finne personer som forstår 5.000 kroner-verdien av det du leverer. For å få kunder som betaler 200,- i timen, må du finne personer som forstår 200,- kroner-verdien av det du leverer. Det er helt opp til deg hva du velger, men en av disse er enklere enn den andre.
Enklere i form av mer penger til deg, færre kundeproblemer, og en enklere hverdag. Det er enklere å tjene 1.000.000 på å selge noe til 5.000,- per time, enn 200,- per time. Slutt å telle antall kunder. Begynn å telle hvor mye penger du sitter igjen med.
Les også om:
Hva kan konsulenter lære av nettbutikkeiere?
Nå betyr det ikke at alle kan ta 5.000,- per time. Det er det bare du som vet. Man må selvsagt levere noe som er verd 5.000,- per time… Dersom du føler at din ekspertise som coach eller konsulent bare er verd 200,- per time, få deg en jobb som lærer.
Det finnes to måter å kalkulere seg frem til den timesprisen du bør ta for tiden din: den vanlige, og den riktige.
Den vanlige metoden for å kalkulere timelønn som konsulent:
“Jeg vil ha 50.000 kroner i lønn i måneden. Alle andre tar 750,- per time, så jeg gjør det samme. For å tjene 50.000 kroner i måneden må jeg da fakturere 66,67 timer per måned.”
Eller
“Jeg vil ha 50.000 kroner i lønn i måneden. Jeg kan jobbe 7,5 timer hver dag. Det blir 162,5 timer per måned. Ergo – 50.000 / 162,5 = 307,69,- per time.”
Denne metoden er ubrukelig hvis du ønsker å bygge en bedrift for fremtiden. På seminaret diskuterte vi en forbedret versjon av dette, som gir deg et mer lønnsomt utgangspunkt. Uansett, ikke gjør dette. Det er det alle andre gjør.
Hvis du gjør som alle andre konsulenter gjør,
vil du få som alle konsulenter får: en tom bankkonto.
Den riktige metoden for å kalkulere timelønn som konsulent:
“Jeg vil ha 50.000 kroner i lønn i måneden. Hvordan kan jeg finne kunder som forstår verdien av det jeg selger, og er villig til å betale for det?”
Eller
“Jeg vil ha 50.000 kroner i lønn i måneden. Problemene jeg løser er verd 10.000 kroner i måneden. Hvordan kan jeg finne 10 kunder som vil klatre over en piggtråd for å løse problemene for 5.000 kroner i måneden?”
Pass deg for den siste. Den metoden for å prise er kraftfull, men kan også lede til misforståelsen
“Hvordan kan jeg finne 50.000 personer som vil betale med 1 krone per måned?” ← Feil!
Som du sikkert har forstått til nå, det handler om å forstå verdien av det du selger. Hvis du selger noe som kunden føler er verd 10.000 kroner per måned, vil 5.000 kroner per måned føles utrolig billig.
Hvis 10 kunder til 5.000 kroner per måned blir for mange arbeidstimer, bør du se på hvordan du kan replisere og automatisere deg selv. Dagens tema handler ikke om dette, men her har du et par tips:
Husk, de beste konsulentene klarer ikke å få 100% fakturering av tiden sin. (jaja, jeg vet noen blir leid ut på månedsbasis, men det er ikke disse vi snakker om). Du bør beregne timesprisen din basert på hvor mange timer du klarer å fakturere i løpet en måned. Kanskje du klarer 1 eller 2 fakturerbar time per dag -MAKS!