Det er ikke alltid så smart å be om salget rett etter du har sagt “Hei!”. Ved å utnytte et psykologisk fenomen som kalles mikro-forpliktelser kan man engasjere flere kunder, og lede de smertefritt mot salget.
Hvor ofte har du vært i en salgssamtale med en potensiell kunde som ikke ønsker å bli solgt? Du forklarer etter beste evne, men personen sitter med armene i kors og prøver å bli kvitt deg. Dette kan skyldes at du ikke har investert nok i kunden, og at kunden ikke føler seg involvert.
Mikro-forpliktelser handler om å gjøre et stort steg (salget) om til mange små. Dette gjør prosessen enklere å følge for kunden.
Slik ser vi “vanlige” bedrifter prøver å få salg:
Bedrift: “Hei! Hyggelig å treffe deg.”
Kunde: “Hei! Ja,takk. Det samme (håper jeg)”.
Bedrift: “Vil du kjøpe X av oss?”
Kunde: “Nei.”
Bedrift: “Ok. 🙁 “
Det mange prøver på, er å gjøre for mye på en gang. For å få et salg, må du ha 3 viktige elementer på plass: kunden må kjenne deg, like deg, og stole på deg. Hvis du ikke har disse 3, må du dra den tunge olabilen opp en bratt bakke for å få salget. Klarer du å først få kunden til å føle at han kjenner deg, åpner du for at han kan begynne å like deg. Når noen både kjenner og liker deg, er ikke tilliten langt unna. Bare pass på å ikke misbruk tilliten!
For å bygge kjennskap, likskap, og tillit, kan du bruke mikro-forpliktelser. I stedet for å gjøre slik som bedriften over, kan du være litt smartere…
Dette er deg fremover:
Bedrift: “Hei! Hyggelig å treffe deg.”
Kunde: “Hei! Ja, hyggelig. Jeg har fulgt dere lenge, og har gledet meg til å prate med deg”.
Bedrift: “Flott! La oss signere kontrakten, så kan vi starte med en gang”
Kunde: “Har du en penn?”
Nå overdriver vi selvsagt litt her, men poenget er det samme: mikro-forpliktelser gjør salgsjobben din mye enklere.
Dette var hva mikro-forpliktelser gjør med bedriften din. Men, hva er egentlig en mikro-forpliktelse i praksis? Det kan være så mangt, men man ser gjerne at det brukes oftere noen steder enn andre. Husk at disse eksemplene er bare eksempler, og ikke alle metoder for mikro-forpliktelser. En mikro-forpliktelse er et psykologisk fenomen, ikke en app eller teknologisk dings.
Eksempler på mikro-forpliktelser:
Det er mulig å bruke mikro-forpliktelser til så mangt. Det er en kjernefunksjon i poker, de fleste romantiske forhold baserer seg på dette, og kommunistene brukte det som en metode for å hjernevaske amerikanske soldater under vietnamkrigen. Nå vil vi ikke du skal hjernevaske noen, men du kan få mye nytte av å forstå at det er enklere å få flere små forpliktelser enn en stor.
Etterhvert som teknologien blir bedre, vil vi se bedre utnyttelser av dette konseptet med mikro-forpliktelser. 2-stegs registreringssider, quiz, og salgssider over flere steg er bare starten. Det du kan gjøre, er å stille deg spørsmålet: “Hvordan kan jeg dele opp salgsprosessen min i flere små steg?”.
Bli med i morgen!
Hvordan nettbutikker kan spare 31% på frakten
12.01.17 08:15 – 09:00
Meld deg på seminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.