Den største tabben vi ser når det kommer til salg på internett, er at man aldri bli ferdig. Du jobber i timer, dager, uker, og måneder. Når du har blitt 90% ferdig er du så sliten og uttømt at hele prosjektet blir satt på hylla, til fordel for noe mer spennende. For å gjøre salg enklere på internett, gikk vi gjennom 3 vanlige salgsmetoder du kan benytte deg av.
De tre metodene er vanlige, men ikke alle er anbefalte. Her er de tre metodene:
1 – Selg produkter fra en nettbutikk
Antall nettbutikker har eksplodert den siste tiden. Vi ser at flere og flere nye gründere ønsker å starte nettbutikk. Det de færreste forstår, er fordelene og ulempene man har med å låse seg til en slik avansert salgsmetode.
Fordeler med nettbutikk
Det er lett for både deg og kunden å forstå hva det er, og hvordan en nettbutikk brukes.
Alle nettbutikker støtter mange produkter og kategorisering av disse
Noen fordeler for markedsføring på Facebook og Google
Ulemper med nettbutikk
Tar lengre tid å sette opp enn de fleste tror. Selv om det tar 30 min å sette opp en konto hos en nettbutikk-leverandør, glemmer mange alt det andre som må på plass (produktbilder, produktbeskrivelser, integrasjoner, betalingsløsning osv).
Vanskeligere å drive rimelig trafikk til nettsiden. De fleste store nettbutikker taper penger på første salget. De gjør dette for å få en ny kunde, og selge mer i fremtiden.
Det er lett å få feil fokus i bedriften. Eiere av nettbutikker fokuserer ofte for mye på å ha “nok” produkter, og ikke nok på å få salg.
2 – Få nye kunder med gratis befaring, analyse, strategisamtale, eller annet møte
Håndverkere har vært flinke på nettsidene sine med dette. De tilbyr en gratis befaring for å se omfanget av jobben. Dette gjør at de som er klar til å kjøpe, har et tydelig neste steg å ta.
Fordeler med gratis befaring
Lett for både deg og kunden å forstå hva det er, og hvorfor man ber om et møte
Den raskeste salgsmetoden å få satt opp på nettsiden.
Fanger effektivt de som er klar til å kjøpe nå
Ulemper med gratis befaring
“Alle” konkurrentene tilbyr det samme gratis møte/befaring. Dette reduserer effekten.
Kunden må være nesten helt klar til å kjøpe for at dette skal fungere.
Tommelfinger-regelen er at kun 5% av markedet er klar for å booke en samtale.
3 – Automatiser salget med en salgsside
Den minst brukte metoden for å få salg for vanlige bedrifter, er via salgssider. Dette er sider som forklarer hva du selger, hvorfor de skal velge deg, og oppfordrer kunden til å ta neste steg mot salget.
Fordeler med en salgsside
Du får en helautomatisk metode for å få salg, eller kvalifiserte kunder. Salgssider brukes også for å sortere de seriøse fra de som kaster bort tiden din.
Reduserer din tidsbruk på salgsmøter, og skaper en bedre posisjon for deg. Kunden vet allerede hva du selger, så du slipper å møte potensielle kunder som ikke er interessert.
Den desidert mest lønnsomme metoden for å få salg fra internett.
Ulemper med en salgsside
Ikke like enkelt for deg å forstå hvordan du skal lage en salgsside for din bedrift.
Du må få ord ned på papiret. En salgsside krever at man skriver noe tekst. Det finnes gode maler og formler man kan bruke for dette.
Krever litt tålmodighet, pågangsmot, og “bein i nesa” for å gjøre noe nytt!
Lurer du på hvordan du kan opprette dine egne salgssider? Vi skal holde et gratis webinar om salgssider. Det viser deg mange eksempler på salgssider, hva som kreves for å få det til, og et strategisk overblikk over prosessen. For å delta på webinarer, klikk her og meld deg på.
Dette er et åpent webinar, som passer for deg som ønsker å få dine første salg fra internett. Se dato, og registrer deg ved å besøke denne lenken: