Vi diskuterer tre metoder for gratis markedsføring, som kan gi penger i kassa -uten å ta ut penger fra kontoen. Vi kaller dette kontantstrøm-gratis, og må ikke forveksles med helt gratis.
Det viktigste skillet man må gjøre seg, er skillet mellom gratis og kontantstrøm-gratis. Gratis betyr at man får noe for ingenting. Kontantstrøm-gratis betyr man får noe uten å betale penger for det. En liten semantisk detalj for noen, men viktig for oss markedsførere. På frokostseminaret diskuterte vi konseptet rundt alternativkostnaden, og hvordan denne påvirker alle strategier for “gratis” markedsføring. På reprisen vil du se forklaring av hva alternativkostnad betyr, og hvordan det hjelper oss å tjene mer penger.
Vi gikk gjennom 3 forskjellige scenarioer for gratis markedsføring, og plukket detaljene fra hverandre. For å gjøre det enklere å se forskjellene, skilte vi mellom Forventning, Realitet, og Forslag.
Få gratis kunder fra internett
Forventning: “Jeg klikker på noen knapper på internett, og får kunder gratis”
Realitet: “Jeg brukte månedsvis på klikking og surfing, og fikk ingen kunder”
Forslag: Produsér noe som folk ønsker å se/lese/høre, f.eks. Podcast, webinarer, blogg osv.
Få gratis kunder fra jungeltelegrafen
Forventning: “Når jeg åpner dørene, vil kundene flomme inn”
Realitet: “Når jeg åpnet døren var den kalde vinden det eneste som kom inn”
Forslag: Vær ærlig med familie, venner, og bekjente. Si at det er gøy å starte bedrift, men vanskelig å få kunder. Det vanligste er å si “alt går strålende i bedriften!” Hvis du er ærlig er det lettere for de å hjelpe deg.
Jeg gir rabatt for å tiltrekke meg kunder
Forventning: “Jeg setter ned prisen. Det vil tiltrekke kunder”
Realitet: “Det er like vanskelig å selge, og jeg får bare dårlige kunder”
Forslag: Øk prisen på produktet ditt, og bruk disse pengene på markedsføring.
På frokostseminaret gikk vi mye mer i dybden på hvert av disse temaene. Vi diskuterte også hvordan man kunne kombinere strategien Kundeveien sammen med en mer planlagt posisjon for betalt markedsføring.
Vi gikk gjennom en enkel strategi for å bruke kr 500,- på best mulig måte i løpet av en måned. Altså, hvordan bruke 500,- på en måned, og få best mulig resultat for disse pengene. Joakim, en deltaker på frokostseminaret, stilte spørsmål om hvordan han kunne få salg fra nettbutikk, og vi gikk gjennom en 3 delt strategi han kunne ta i bruk med en gang.
Bli med i morgen!
Hvor mye tid skal man bruke på markedsføring i sosiale medier?
21.12.16 08:15 – 09:00
Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.