Hvor mye tid skal man bruke på markedsføring i sosiale medier?

20 minutter er gjennomsnittlig tid man bruker på Facebook hver dag. I de vestlige landene ser vi det dobbelte. 40 minutter er jo ikke så mye. Hvorfor føler da så mange at dette er et problem?

For å få noe gjort, må du først vite hva du skal gjøre. De fleste ting vi gjør hver dag er rutiner. Vi tok kaffe på samme tid i dag, som man gjorde i går. Det samme gjelder for sosiale medier. Ihvertfall for bedriftsledere.

I en verden hvor man kjemper om å være både synlig og tilgjengelig, er det mange som blir lurt inn i “alltid online” modus, som Mathea-Mari sang i Melodi Grand Prix Junior 2014:

Mesteparten av tiden man bruker på Facebook er privat. Når man oppretter en facebookside, oppretter annonser, og prøver å få salg -kan man lett falle i fella: “alltid online”.

Kampen om å være tilgjengelig, få stempelet at man “Svarer vanligvis i løpet av 15 sekunder” på Facebook er i gang. Man føler en trang til å alltid gjøre noe, og dette påvirker oss som gründere.

Vi må lære oss forskjellen på data og støy. Det viktigste vi gjør, er å finne dette skillet. Paretos lov sier at 80% av resultatet kommer fra 20% av innsatsen. Støy fra sosiale medier er ikke en del av disse gode 20% av innsatsen.

Resultatene vi ønsker er selvsagt salg. 80% av salget kommer fra 20% av det du gjør. Hva er disse 20% i din bedrift? Nesten ingen vet dette.

Når vi har fjernet støyen, kan vi fokusere på det som gir resultater. I stedet for 20% – 50% forbedring i løpet av et år, åpner Paretos lov for en 1600% forbedring uten å gjøre noe nytt. Det er 1600% forskjell på den beste og verste tidsbruken, ifølge paretos lov.

Hvis man ønsker seg redusert støy fra Facebook, må man ta et valg. Dette valget handler om å fjerne dårlige vaner. Uvaner som man vet man har, og mange ukjente. Noen av disse vil omhandle sosiale medier.

Før du begynner å endre vaner, få oversikt med gratisappen Rescuetime. Den hjelper deg å få oversikt over hvor mye tid du bruker på maskinen, og hvor mye på hvilke steder.

På frokostseminaret gikk vi gjennom en 3 stegs metode for å redusere tiden man bruker på sosiale medier. Reprisen viser at man kan fortsatt gjøre det man selv vil, selv om man reduserer tiden det tar iløpet av en dag. Spesielt skillet mellom jobb og fritid ble fremhevet.

Bli med i morgen!

Enkel metode for å få flere salg fra januarsalget
22.12.16 08:15 – 09:00

Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.

Del med andre!