Er det mulig å ha tilbud, uten å bruke rabatter?

Kundene dine er ikke dumme. De skjønner at rabatten som du hadde sist uke, kommer tilbake en gang. Derfor venter de. De venter til du har samme rabatten igjen.

Det er helt vanlig å ha rabatt på produkter for å få flere salg. Grunnen til man gir rabatt varierer fra bedrift til bedrift, men utfallet er det samme. Du lærer kundene at hvis de venter, så får de rabatt på produktet ditt. Hvis man har et black friday-tilbud, forventer mange at du har det samme tilbudet i januar. Da vil mange vente til januar med å kjøpe.

Konsekvensene av å være en “rabatt-bedrift” er at man får lavere marginer (mindre overskudd) på salgene. Dette fører til mindre spillerom for markedsføring. Den vanskeligste markedsføringen er for produkter som har lav fortjeneste.

På frokostseminaret gikk vi gjennom 5 alternative metoder for rabatt på prisen. Disse metodene fungerer bra i mange bransjer, men du må selv se hva som fungerer for deg.

5 alternativer til å gi rabatt på prisen

  1. Gi en ekstra bonus
    Hvis produktet ditt trenger opplæring, gi dette med gratis som en bonus. Dette øker verdien av produktet ditt, og hjelper kunden å komme raskere i gang. Hvis du selger fysiske produkter, kan du tilby utvidede garantier, ekstratjenester m.m. i en begrenset periode.
  2. Sett opp prisen
    Kunder som er interessert i det du selger, men venter med å kjøpe, trenger en grunn til å kjøpe nå. En god grunn kan være at du skal øke prisen på produktet ditt. Hvis du sier at neste uke øker prisen, vil du merke at flere av disse som “sitter på gjerdet” vil “få ut fingern” og kjøpe før prisen stiger. Dette fungerer best for unike produkter, hvor du har få eller ingen konkurrenter.
  3. Gratis frakt
    Vi håper du allerede gjør dette. Hvis du tilbyr gratis frakt på bestillingene dine, vil du se at flere kjøper. Dette har flere studier vist at er bedre enn å gi prisrabatt. Hvis du vanligvis tar betalt for frakt, kan du ha en kampanjeperiode -med gratis frakt.
  4. Gunstige betalingsbetingelser
    Det er ikke hogd i stein at du skal ta forhåndsbetaling med kort av alle kunder. Det er du som bestemmer hvor mye kredittrisiko du er villig til å ta for å øke salget. Det er mulig å ha en kampanje som tilbyr betalingsutsettelse, avdrag, eller en gratis prøve. Dette gjør det enklere for kundene å bestille.
  5. Spesifiser tilgjengeligheten til produktet
    Alle produkter og tjenester har en begrensning i antall solgte (bortsett fra kanskje digitale produkter). Hvis du har en nettbutikk, har du begrenset varelager. Hvis du er konsulent (selger timer) har du begrenset tid i løpet av et døgn. Vi har alle bare 24 timer i døgnet. Trekk dette frem, og forklar til kunden at når det et tomt -er det tomt.

På frokostseminaret gikk vi mer i detaljer for hver av disse punktene. Vi så også på det vi kalte et “killer alternativ” til en rabattkampanje. Etter vi så på de fem punktene ovenfor, gikk vi gjennom et eksempel på en kampanje uten bruk av prisrabatter.

Bli med i morgen!
Hva er viktigst av planlegging og gjennomføring?
09.12.16 08:15 – 09:00

Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.