Problemet med massekommunikasjon er hvordan man forholder seg til tillatelse og goodwill. Et uttrykk fra markedsføring sier at man skal fokusere på å bli mottatt som en venn, ikke en selger:
“Det handler om å bli en velkommen gjest, ikke en plagsom pest”.
SMS-markedsføring er plaget av mye skepsis, spesielt blant bedriftsledere som ikke tør å ta det i bruk. Man er, riktig nok, redd for å forbanne kundene. Det stemmer at det er enklere å irritere kundene med sms, kontra f.eks. epostmarkedsføring. Derfor velger mange å unngå denne metoden for kommunikasjon. De mener det er bedre å bare holde seg helt borte, i frykt for å “få sinte kunder”.
Hvor mye koster SMS-markedsføring i Norge?
Prisene for å sende meldinger direkte til mobil varierer selvsagt, men vi ser det koster mellom 20-35 øre per sms. Utenom dette kommer det som regel en månedspris for abonnementet på SMS-tjenesten. Total kostnad bør også inkludere kostnaden for å få kundene til å registrere seg for mottak, men denne kostnaden er helt ulik fra bedrift til bedrift.
Vi så på kostnaden til SMS-markedsføring, og sammenlignet den med kostnaden for epostmarkedsføring, og Facebook-markedsføring. Det vi så, var at epostmarkedsføring er alltid billigst, og Facebook er mye dyrere.
Her er prisen pr. besøkende på kampanjeside (lenkeklikk):
Grunnen til vi ser at SMS koster 0,85 kroner, og ikke “20-35 øre”, er at ikke alle mottakere klikker på lenken i SMSen. Vi ser at det som kalles klikkeraten er utrolig mye høyere for SMS. Klikkerate er en prosent, som viser “hvor stor andel av mottakerne klikket på lenken i meldingen?”
Her er gjennomsnittlig klikkerate:
Den høye klikkeraten er grunnen til mange markedsførere ønsker å komme i gang med SMS-markedsføring. Det gir umiddelbar effekt, og kundene “klikker som gale” på alt man sender til de.
Det er viktig å huske at det er norske lover for hvordan man skal oppføre seg rundt epostmarkedsføring. Vi brukte en betydelig del av frokostseminaret i dag på å snakke om reglene for påmeldingskjema, og reglene for “STOPP” funksjonaliteten. Dette må være på plass, på samme måte som man må ha en “AVMELD NYHETBREV” lenke i alle eposter man sender.
På frokostseminaret gikk vi gjennom forslag til en SMS-strategi for en kafé. Vi så hvordan man kunne lage en strategi som fikk folk til å melde seg på, og forvente/glede seg til å motta nye sms fra din bedrift.
Bli med i morgen!
Hvilken gratis app er best for webdesign?
13.12.16 08:15 – 09:00
Meld deg på frokostseminarene for å få daglige påminnelser, 15 minutter før vi starter. Det er gratis å delta. Bli med hver dag, eller når det passer deg.